Tix.no

Forestillingsinfo

JAN BJØRANGER, ØYVIND GIMSE OG YEJIN GIL

Musikkens Venner og Klassisk i Sentrum (KIS) inviterer til konsert. 
Den er en del av Klassisk i sentrums første turné i 2022, med KIS sine tre mest sentrale musikere. De vil presentere et fantastisk program, bestående av tre praktfulle ensatsige trioer, samt ett av musikkhistoriens flotteste kammermusikkverk:
Edvard Grieg: Andante con moto
Lili Boulangér: D´un matin de printemps, pièces en trio
Dmitrij Sjostakovitsj: Trio n 1 op 8

Maurice Ravel: Trio i a-moll
Modéré
Pantoum (Assez vif)
Passacaille (Très large)
Final (Animé)
Jan Bjøranger, fiolin
Øyvind Gimse, cello
Yejin Gil, klavér


Dmitrij Sjostakovitsj´ trio opus 8 ble skrevet i 1923, da komponisten var 16 år gammel. Opprinnelig bar trioen tittelen «Poéme»og er romantisk i uttrykket, noe som kanskje ikke er unaturlig da verket er tilegnet hans daværende kjæreste, Tatjana Glivenko. Sin unge alder til tross, Sjostakovitsj hadde allerede studert ved konservatoriet i St. Petersburg i tre år da han skrev trioen. Sidetemaet er, som om ikke dette allerede er imponerende nok i seg selv, avledet av materiale fra en sonate han skrev flere år tidligere og som dessverre er delvis tapt. Trioen tar cirka 13 minutter å fremføre.

Lili Boulanger ble, sitt korte liv til tross, en usedvanlig skikkelse i fransk musikkhistorie. «D'un Matin de Printemps» var det siste hun skrev før hun døde, i en alder av 24 år. Originalen for fiolin og piano ble arrangert av henne selv i flere ulike versjoner, inkludert orkester og trio, slik vi får oppleve verket denne gang. Hennes søster, Nadia gjorde enkelte små endringer i manuskriptene etter Lili´s død, da sykdommen som avsluttet hennes liv gjorde at hun ikke maktet å gjøre disse endringene selv.

Edvard Griegs - Andante con moto i c-moll har en bemerkelsesverdig historie. Trioen er åpenbart tenkt som en sats i et fullskala kammermusikkverk. Det ble imidlertid med tanken og trioen ble først oppdaget av Griegs gode venn, Julius Röntgen, etter komponistens død. Trioen ble faktisk ikke utgitt før i 1978 da man laget en komplett utgivelseskatalog av Griegs verk. Alle tanker om et større verk, til tross: Trioen er flott slik den er og vi lover 10 herlige minutter i Griegs umiskjennelige klangverden.

Maurice Ravel påbegynte sin klavertrio i 1914 og arbeidet uavbrutt i fem uker for å ferdigstille verket. Generell desperasjon og uro over krigen i Frankrike drev ham fremover i arbeidet. Han skrev til sin venn Igor Stravinsky da trioen var avsluttet, at tanken på at han måtte dra umiddelbart fikk ham til å fullføre fem måneders arbeid på fem uker. Deretter begynte han arbeidet som sykepleier for hæren og siden kom han enda tettere på krigen da han ble sjåfør i det 13 artilleriregiment. Trioen er at av kammermusikklitteraturens absolutte høydepunkt. Det varer cirka 30 minutter og har 4 satser.



OM MUSIKERNE:
Yejin Gil er en fremragende, prisbelønnet pianist. Hun kombinerer teknisk brillians med musikalsk dybde i sin kompromissløse jakt på kunstnerisk autentisitet og er like godt orientert i det klassiske og romantiske repertoaret som i verk fra det 20. og 21. århundre. Hennes strålende debut-CD med verk av Chin, Ligeti, Boulez og Messiaen vant "Coup de Coeur" 2014 av Académie Charles Cros og hennes Scriabin-album fra 2017 ble nominert til prisen for tyske platekritikere og International Classical Music Awards. I løpet av de siste årene har Gil samarbeidet med komponister som Unsuk Chin, Pierre Boulez, Philippe Hurel, Heiner Goebbels, Helmut Oehring, Martin Matalon og Oscar Strasnoy og opptrådt med dirigenter som Kent Nagano, Hans Rotman, Steven Sloane, Alexander Merzyn og Joseph Bousso. Hun har hatt solistoppgaver med orkestre som Hamburg Philharmoniker, Bochumer Symphoniker, MDR Synfonieorchester, Philharmonisches Orchester des Staatstheaters Cottbus, Berliner Symphoniker og Staatskapelle Halle, Percussions de Strasbourg, Ensemble Court-Circuit og Zafraan Ensemble. Blant musikere hun opptrer med finner vi Jörg Widmann, David Adorjan, Matthias Schorn, Jan Bjøranger, Nora Chastain, Lars Anders Tomter, Torleif Thedéen, Martin Löhr, Øyvind Gimse og Martin Funda. I 2014 var hun "Artist in Residence" på Impuls-festivalen i Brussel, Berlin, Magdeburg og Halle hvor hun blant annet framførte Bernsteins pianokonsert "The Age of Anxiety", en framføring som ble sendt direkte på MDR. Ved utgangen av 2015 ble hennes andre CD utgitt med et rent Mussorgsky-program. Yejin Gil har hatt solistoppgaver ved Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Thüringer Bachwochen, Klavier Festival Ruhr, Kasseler Musiktage, IFCP Festival New York, Frontiers Plus Birmingham, Young Euro Classic Berlin, International Piano Festival La Roque d'Anthéron, Acanthes Festival Metz, Tongyeong International Music Festival, Stavanger kammermusikkfestival og Virtuoso & belcanto festival i Lucca på scener som Grand Théâtre de Genève, Essen Philharmonie, Théâtre des Bouffes du Nord, Salle Cortot Paris, Weimarhalle, Konzerthaus Berlin og Seoul Arts Centre. Hun gir jevnlig seminarer og masterclasses i Tyskland, USA, Storbritannia, Frankrike og Italia og er aktiv som jurymedlem ved internasjonale klaverkonkurranser. Yejin Gil er uteksaminert fra Seoul Nasjonale Universitet og Folkwang Kunstuniversitet i Essen med en rekke utmerkelser. Hun er også prisvinner ved flere internasjonale konkurranser, inkludert Korea National Competition (førstepremie), Köhler-Osbahr-Wettbewerb (førstepremie) og Orléans Concours International (vinner og eneste finalist med fire hovedpremier: Prix Nadia Boulanger, Prix Albert Roussel, Prix Sacem, Prix Hitachi og spesialpris for beste tolkning av Philippe Hurels-stykket "Interstices"). Yejin Gil bor og jobber i Berlin.'



Jan Bjøranger hører til i sjiktet blant Europas fremste fiolinister og ensembleledere. Som grunnlegger og kunstnerisk leder for det anerkjente og prisbelønte orkesteret 1B1, der fokuset er å gjøre klassisk musikk tilgjengelig for et bredt publikum, har han bidratt til å etablere nye standarder for ensemble og orkesterspill. I den sammenheng omtaler Vanity Fair 1B1 som "et av de syv viktigste ensemblene på den klassiske scenen i dag" Innspillingene av Griegs Suite fra Holbergs tid, og Mozarts Sinfonia Concertante i samspill med Lars Anders Tomter, blir av tysk og østerriksk presse omtalt som referenseinnspillinger. Grieginnspillingen ble dessuten belønnet med spellemannspris i 2014. I tillegg til 1B1 har Jan ledet en rekke andre prominente ensembler, Inkludert Camerata Salzburg, Danmarks Radios Symfoniorkester og Kammerorkester, Göteborgs symfoniker, MDR Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester, Scottish Chamber Orchestra og TrondheimSolistene. I samspill med musikere som Leif Ove Andsnes, Iona Brown, Yejin Gil, Christian Ihle Hadland, Benjamin Schmid, Clemens Hagen, Mariss Jansons, Phillippe Herreweghe og Kristjan Järvi har Bjøranger turnert over hele verden og spilt i saler som Carnegie Hall i New York, Suntory Hall i Tokyo, Große Musikvereinsaal i Wien og Royal Albert Hall i London. Av komponistsamarbeider kan prosjekter med Arvo Pärt, Steve Reich, Piers Hellawell, Gija Kancheli, James MacMillan, Daniel Schnyder, Mark Anthony Turnage Hafli?i Hallgrimsson og Rolf Wallin nevnes spesielt Jan er lidenskapelig opptatt av utdanning og har undervist det meste av livet, Han er coach for dirigenter ved Universität der Künste i Berlin og leder dessuten forberedelsene av orkesterproduksjoner ved samme institusjon. Han er også assisterende kunstnerisk leder for festivalen Virtuoso & Belcanto i Lucca, Toscana siden 2016 og gir regelmessige mesterklasser over hele verden. Jan spiller på en Domenicus Montagnana fiolin fra 1725 og er representert av Andreas Richter Cultural Consulting GmbH, Berlin. Han bor og arbeider i Berlin



Øyvind Gimse er en av Norges mest velrennomerte musikere i kraft av sitt virke som cellist, ensembleleder, pedagog og entreprenør. Øyvind har i en periode på mer enn 15 år vært kunstnerisk leder for TrondheimSolistene og de har sammen turnert store deler av Europa, USA, Sør-Amerika og Asia. Samarbeidet mellom TrondheimSolistene/Gimse og plateselskapet 2L har resultert i til sammen 7 GRAMMY nominasjoner til ensemblets fem innspillinger. Han har samarbeidet med Anne-Sophie Mutter i mange år og er en fast medspiller i Ensemble Berlin, bestående av musikere fra Berlin Filharmonien og flere andre prominente orkestre. I denne sammenheng har han også virket som faglig leder for prosjektet "konstknekt" et talentutviklingsprogram som gir svært talentfulle studenter mulighet til samspill med de beste musikerne i verden. Øyvind har virket som solocellist i Trondheim Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester, Kringkastingsorkestret og Stavanger Symfoniorkester og har i flere perioder virket som kunstnerisk leder for "Vinterfestspill i Bergstaden" på Røros. For øyeblikket er han ansatt som professor ved Institutt for musikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Han spiller på en Francesco Goffriller (1735) utlånt fra Sparebankstiftelsen/Dextra Musica. For sin innsats for Trondheims kulturliv ble han tildelt Trondheim kommunes kulturpris for 2013. Øyvind har vært en del av Klassisk i sentrum sin ledergruppe siden starten i 2018.